Webshop & trouwen

Waarom je eigen kunnen moeilijk uitleggen is

Een bruiloft voorbereiden is voor mij zo vanzelfsprekend. Zo vanzelfsprekend dat het lastig is om goed te omschrijven wat ik nu precies doe. Net zoals het voor een stucadoor moeilijk uit te leggen hoe hij voelt dat het precies goed is, het drogen van zijn werk. Of een banketbakker die precies weet wanneer de prachtige bruidstaart goed smaakt. 

Nieuwe inkomstenbron

Het komt door ervaring, al meer dan 20 jaar organiseer ik bruiloften. Maar het komt ook door mijzelf. Dat merkte ik gisteren. Omdat het nu erg stil is met bruiloften en mijn inkomsten ook volledig zijn stilgevallen, ben ik aan het verder kijken om op een andere manier nog wat te verdienen in december. De zorg ga ik mee aan de slag, ik kan de zorgklas gaan volgen. Maar een ondernemer uit mijn netwerk, hij kon ook wel wat wapperende handjes gebruiken. Hij heeft een webshop met heel veel producten die ecologisch en duurzaam verantwoord zijn. Een groeiende business en zeker nu met de tijden van de kerstpakketten en steeds meer bewust wordende mensen, kon hij wel een paar extra handen gebruiken. Ik had tijd over en hij tijd te kort, dus dat was snel geregeld. 

Duurzame webshop

Omdat zijn webshop heel uitgebreid is en hij een behoorlijk aantal spullen in zijn winkel heeft staan, was het niet handig dat ik begon met orders te pikken. Ik zou me blind zoeken en geheid heel vaak misgrijpen. Ik heb me daarom gericht op het inpakken. Maar toen ik het inpakhok in stapte, toen ben ik eerst gaan bekijken wat er allemaal stond en daarna ben ik gaan opruimen. Er was een grote bak met allerlei dozen die hergebruikt worden. Maar behalve in de bak stonden ze ook op de vloer, op andere dozen, kortom in de weg. Ik ben toen eerst de dozen goed gaan stapelen, heb de vloer eens aangeveegd en het werkblad opgeruimd en ben toen begonnen. Voor mij is dat heel vanzelfsprekend. In zo’n omgeving kan ik niet werken. Het grootste compliment kwam dan ook van de eigenaar en mede-ondernemer. Er kwam rust in de zaak vandaag, iedereen wist wat hij moest doen en deed dat ook.

Stapelen of jenga?

En dat geldt ook voor bruiloften. Soms stapelen bruiden en -gommen al die “dozen” op een hele grote hoop en als ze er dan eentje uittrekken, dan dondert de hele stapel om. Ze missen het overzicht en doen maar wat. Wat ik dan doe, ik stel vragen. Waarom, hoe dan, heb je hier al aan gedacht? Op die manier krijgen ze zelf weer het overzicht. En vanuit dat overzicht maken ze eventueel een eigen draaiboek. Ook hier krijg je weer overzicht door. En overzicht geeft rust. Veel rust. Je weet precies wanneer je wat moet doen, waarom, hoeveel het kost en wat je deadline is. Dan weet je ook waar je goed op moet letten en waar je het een beetje kan laten gaan. Dan kun je dozen stapelen en er een jenga van maken in plaats van een warboel. En eigenlijk vergeet ik het belangrijkste, dan houd je ook plezier in de voorbereidingen!

Even een tip tussendoor, ga af en toe eens met elkaar zitten om de plannen door te nemen. Zitten jullie nog op dezelfde lijn, klopt het budget nog, hebben jullie allebei nog hetzelfde beeld voor ogen, hebben jullie het nog leuk samen?

Een bruiloft is projectbeheersing

Het is een project, een bruiloft, een project dat ongeveer een jaar kan duren. Ook korter, ook langer. Het gaat om veel beslissingen, er zit een harde deadline aan vast en het gaat om veel geld. Dan is het fijn als er iemand van buiten de vragen stelt. Waarom doe je het op die manier? Zou je het ook eens op die manier kunnen bekijken? En als ze dan geen rust krijgen en het overzicht nog steeds missen, dan neem ik het over. Ik maak zelf het draaiboek, neem contact op met alle leveranciers, blijf vragen stellen en houd het overzicht. Ik stuur ze om de zoveel tijd een checklist met zaken die ze dan echt geregeld moeten hebben. Denk aan ondertrouw, het bestellen van je bruidsjurk, de decoratie en het bloemwerk. Sommige dingen kan ik namelijk niet overnemen! Ik houd dan regelmatig contact met ze, of via whatsapp, via de telefoon, of door middel van een afspraak. Dan lopen we alles door en kijk ik of ik nog onderdelen mis. Ik open de dozen en controleer de inhoud. 

Vanzelfsprekend

Het is voor mij blijkbaar heel vanzelfsprekend om zo te werken. Overzicht krijgen als je ergens binnen stapt, aanvoelen wat je wel en niet kunt doen, rust brengen en daarna heel hard werken. 

En mijn eigen werkplek? Die staat vol met de spreekwoordelijke dozen: mappen, artikelen en cursussen. Het is altijd makkelijker om iemand anders te helpen dan jezelf. Ik zit daar zo dicht op dat ik het minder zie. Of ik neem de tijd en rust niet om mijn eigen mappen op te ruimen. Iets met splinter en oog en balk? Hoe zat dat ook alweer? 

Ben jij op zoek naar een weddingplanner die bij jou rust kan brengen, overzicht en hopelijk in 2021 zelf een strak eigen opgeruimd bureau heeft en geen tijd meer om collega ondernemers te helpen ?! Neem dan vooral contact op. 

Dit is het eindresultaat. Een kar vol met pakketjes voor mensen, het resultaat van een dagje werken, goed organiseren en overzicht houden. Dat bracht rust in de tent.
Share: